Tuesday, 7 August 2012

Munajat - Rabbani




Nasyid pilihan kali ni bertajuk MUNAJAT dendangan kumpulan Rabbani...sebuah lagu yang sangat hebat dari segi melodi dan liriknya...tambahan pula apabila lagu ini dibawa dengan penuh penghayatan oleh Allahyarham Ustaz Asri...sememangnya insan ini dikurniakan suara yg amat merdu yang bisa menggetarkan jiwa2 yang mendengarnya...masyaAllah




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

iQuran Pro




                     Jadikan al-Quran sebagai teman kita sepanjang masa di mana jua...

               
                Maklumat Lanjut :

                    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.guidedways.iQuranPro&hl=en


                 








Kaspersky Mobile Security



                     Lindungi telefon anda dari jangkitan virus secara menyeluruh...

               
                Maklumat Lanjut :

                    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kms&hl=en


                 








Prayer Time PRO




                     Ayuh! segerakan solat kita sesungguhnya solat itu tiang agama...

               

                Maklumat Lanjut :

                  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.asim.prayertimehd&hl=en


                 








Monday, 6 August 2012

Puisi Buat Wanita Solehah




Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.

Keayuan wanita solehah itu,
tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah,
tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu,

Bukan dan tidak sama sekali,
Kepetahan wanita solehah,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.

Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.

Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
kerana satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi,

Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai,
kerana ada lagi manusia yang lebih berpegetahuan darimu,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
kerana ada lagi insan yang lebih malang darimu,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya,
Bersyukurlah diatas apa yang ada,
Serta berusaha demi keluarga, bangsa dan agama.

"Wanita hiasan dunia, Seindah hiasan adalah wanita solehah"



Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Perempuan


PEREMPUAN
..kelapa atau mutiara..

apabila kamu berkawan dgn lelaki,
ingatlah ada dua pilihan terbentang

Yang pertama...
kamu menjadi seperti kelapa..
mudah diperolehi, diparut...diperah..
dan ambil santannya..selepas itu hampasannya dibuang..

Yang kedua..
kamu menjadi sebutir mutiara..berada di dasar lautan..
tersimpan rapi..bukan senang untuk dilihat..
apa lagi mendapatkannya..hanya orang yang bertuah
yang berusaha menyelami dasar lautan..dan memperolehinya..
harganya mahal sekali..dan ia akan tersimpan selamanya..

JADI..kamu pilihlah sama ada hendak menjadi kelapa ataupun mutiara...

di sebalik santan..menjadi penyedap makanan..diperah segala
kenikmatan..dengan mudah jatuh menjadi titisan...
akhirnya habis kari dimakan..pulut panggang sisa habis ditelan...
dan santan tidak menjadi ingatan lagi..yg terasa lazat hanya kari dan pulut
panggang...orang tak kenang jasa santan..

mutiara..tertanam di dasar laut yang paling dalam..
sukar andai mengharap jadi perhatian kerana dilapisi kulit yang keras...
menghadang..namun kiranya ditemui insan..akan menjadi permata hiasan...
terletak tinggi di cincin idaman..atau di leher nan jinjang...
atau di lengan menawan..makin lama mutiara tertanam...
makin tinggi nilainya...

OLEH ITU..TENTUKAN YG MANA SATU PILIHAN ANDA...

menjadi santan...mudah jadi perhatian..tapi hanya sebentar..
kemudian hilang segala nikmat dan pujian..
menjadi mutiara..sukar ditemui..namun ia dihias indah berseri..
perawan..hilang ia..tangisan mengiringi berzaman...





Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Tuesday, 31 July 2012

Jom Belajar Mengaji : TANDA WAQAF


Assalamualaikum w.b.t.

Sahabat2 yg dirahmati Allah sekalian...sempena bulan Ramadhan yg mulia ini, ayuh kita berlumba2 merebut peluang dan ganjaran yang sangat besar sebagaimana yg telah dijanjikan oleh Allah SWT sedang menanti kita...antaranya, bnyakkan membaca al-Quran...jd kali ni sy nk berkongsi maklumat dan ilmu...mudah-mudahan kta sma2 dapat belajar...kali ni bercerita mngenai bacaan al-Quran...jadi, dalam kita membaca al-Quran ni, kita perlulah belajar bagaimana utk membaca dgn betul...salah satu perkara yg sering menjadi kekeliruan dan kadang2 terlepas pandang terutamanya diri sy sendiri adalah berkenaan TANDA WAQAF yakni tempat utk berhenti...jadi di sini sy nk berkongsi sdikit maklumat mengenai hal ini...utk pencerahan yg lebih, ayuh kta bergerak mendampingi para alim ulama'....insyaAllah


Di bawah ini disediakan satu file pdf sbagai rujukan yg lebih detail utk kita semua...moga2 ia bermanfaat untuk kita semua insyaAllah...selamat mnjalani ibadah puasa kepada sluruh umat Islam seluruh dunia... smoga Ramadhan kali ini lebih baik...


Tanda-tanda bacaan resam uthmani
klik butang di bawah :



Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Wednesday, 25 July 2012

Salam Ramadhan


             






      Assalamualaikum w.b.t.
     Selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam...hari ni da hari ke-5 kan?
      Semoga Ramadhan kali nie lebih baik utk kita semua...amin, insyaAllah...(^_^)
 
   Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Friday, 22 June 2012

TAUBAT dan KASIH SAYANG ALLAH SWT





Dua sifat Allah yang paling sering diulang dalam Al-Qur`an adalah “Maha Pengasih” dan “Maha Penyayang”. Allah benar-benar menyayangi hamba-hamba-Nya dan tidak menghukum mereka secara langsung atas dosa-dosa mereka,


“Jikalau Allah menghukum manusia karena kezalimannya, niscaya tidak akan ditinggalkan-Nya di muka bumi sesuatu pun dari makhluk yang melata, tetapi Allah MENANGGUHKAN mereka sampai kepada waktu yang ditentukan. Maka apabila telah tiba waktu (yang ditentukan) bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak (pula) mendahulukannya.” (QS.An-Nahl: 61)


Dengan menangguhkan hukuman, Dia MEMBERI WAKTU kepada orang yang berbuat salah untuk memohon AMPUN dan BERTAUBAT. Tidak peduli betapa besar dosa yang ia lakukan, ia selalu mendapat kesempatan untuk dimaafkan jika bertaubat dan berbuat kebaikan,


“ Tuhanmu telah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang, (yaitu) bahwasanya barangsiapa yang berbuat kejahatan di antara kamu lantaran kejahilan (kebodohan), kemudian ia bertaubat setelah mengerjakannya dan mengadakan perbaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. Al-An’aam: 54)


Taubat juga berarti permohonan dukungan dan kekuatan dari Allah untuk membantu orang yang bersalah agar tidak mengulangi perbuatan salah yang sama. Bentuk Taubat yang diterima Allah adalah yang diikuti dengan perbuatan-perbuatan baik, Karena perbuatan yang baik akan menutup dan menghapus perbuatan dosa.


“Dan orang yang bertaubat dan mengerjakan amal saleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.” (QS.Al-Furqaan: 71)


“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.” (QS. Al Anfal : 29)


"Bertakwalah di manapun engkau berada, dan ikutilah perbuatan buruk dengan perbuatan baik niscaya ia akan menghapusnya, dan pergaulilah manusia dengan akhlak yang baik." (Hadits diriwayatkan oleh Ahmad dan Tirmizi dari Abi Dzar)


Terkadang seseorang bisa saja melakukan dosa yang sama karena bujukan nafsunya, bahkan setelah bertaubat. Akan tetapi, hal ini bukanlah alasan baginya untuk tidak bertaubat. Dia bisa bertaubat karena kesalahan-kesalahan sepanjang hidupnya. Harus diingat pula bahwa taubat seseorang tidak akan diterima ketika kematian telah datang menjemput dan ia mulai melihat nasibnya di hari kemudian.


“Sesungguhnya, taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan (kebodohan), yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Mahabijaksana.” (QS.An-Nisaa`: 17)






"Dan bergegaslah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi." [QS. Ali Imran: 133].


“Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang AJAL kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan, ‘Sesungguhnya, saya bertaubat sekarang.’ Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.” (QS. An-Nisaa`: 18)


Ayat yang lain menyeru orang-orang beriman kepada keselamatan, “… Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang beriman supaya kamu beruntung.” (An-Nuur: 31)




Semoga bermanfaat untuk kita semua.


Amin



(Sumber: note Deddy Hidayat)



Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Friday, 8 June 2012

Kesian Blog Aku


Assalamualaikum w.b.t.

Tuan pnya blog punya la busy,
Nak bukak blog pun x sempat,
Ape dah jadi kat blog pn xtau,
da jd BKU da,
(Blog Kurang Upaya)
Shoutbox kna removed,
BGround music pn kna removed,
x sempat nk tukar baru...
huhu
sabar je la...
tggu la kejap,
akan ku update n upgrade apa yg patut nti...

Cuti final da nk mula,
Bermakna,
Blog "MegaHertz@Design" akan diaktifkan balik,
tempahan akan dibuka...
Tunggu ek...(^_^)




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Monday, 28 May 2012

Jersi Baru



Yeay!!! (^_^)

Dapat jersi baru...da lama cri yg keeper pnya nie....
Selamanya TRW



Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Monday, 21 May 2012

Tahniah Pahlawan Merah





TAHNIAH !!!

Buat pasukan bola sepak Kelantan FA kerana berjaya membawa pulang Piala FA balik ke Kota Bharu...
Kami rakyat Kelate amat berbangga dengan anda
(^_^)

Layan DIKIR WARRIORS dulu...hehe

Legasi Mat Che Su


Bo Lawe Staro Demo




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Wednesday, 18 April 2012

Saat Itu Hampir Pasti


.......
Walaupun ku tahu perpisahan itu pasti...

Dan hari demi hari,
Saat itu semakin menghampiri...
Syukur padaMu ya Allah,
kerana meminjamkan nikmat ini kepada ku
Aku langsung tidak boleh membantah
kerana telah menjadi ketetapan
Bahawa dunia ini sementara...

Walaupun nikmat ini sementara,
ia sungguh bermakna...
Tidak ada sesuatu yg dijadikan oleh Sang Pencipta
tanpa sebarang hikmah disebaliknya...

Bersyukurlah...
Dan gunakanlah masa yang ada...
ini kerana,
Dunia ini sementara...
Dan pastinya saat ini juga sementara...

Usah lalai, Usah alpa...
Carilah nikmat yg kekal selamanya...
yang boleh menemani mu hingga ke syurga...

percayalah,
bahawa ianya ada...
cari lah dengan sebaiknya...

bukalah mata mu..

carilah dan terus mencari...
setelah itu genggamlah ia...
kerana ia bisa dicuri kembali..
sehingga kamu dihanyuti masa...

Kemudian,
berusahalah atasnya...
Lagi dan lagi,
Sehingga kamu tiada lagi...


saat yang pasti dan pasti...




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Friday, 6 April 2012

Belasan Tahun Berlalu


Eh macam kenal.....sape yer?

haha... baru terjumpa gambar ni...klakar nyer...

Alhamdulillah...
Sedar x sedar, dah berbelas tahun masa berlalu...budak kat atas ni pun da besar...

Sape sangka, budak kecik tu da pndai buat blog skrang...
Sape sangka, budak kecik tu da masuk U da skrang...
Sape sangka, budak kecik tu da mula berdikari skrang...

Semuanya takdir dari Allah...
Bersyukurlah masih dapat merasai nikmat2 Allah ini...

Buat Abah & Mama,
Terima Kasih kerana bersusah payah membesarkan anakmu ini...
Tak dapat dibalas jasa mereka...
Anak ini akan berusaha mnjadi insan berguna
dan menjadi kebanggaan mereka
suatu hari nanti...
InsyaAllah...

Ni la budak kecik tadi...(^_^)


Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Wednesday, 4 April 2012

Syukurku PadaMu


Alhamdulillah...

tiada kata yg bisa digambarkan
tatkala diri dibelengu kebingungan,
dia datang menawarkan kegembiraan...
hanya syukur yang mampu ku ucapkan
padaMu ya Allah

berakhirnya satu pertemuan
tidak bermakna ia kekal selamanya...
mungkin satu hari ia akan kembali,
dan itu yang sedang aku rasakan..

Aku masih ingat saat2 kita bersama
pelbagai onak dan cabaran yg kita tempuhi
lalu ia membuahkan kasih dan sayang di dalam hati
yg ku rasa amat sukar untuk diganti

Ya Allah
Kau berkatilah persaudaraan kami ini
agar ia tetap diingati
walaupun ku tahu perpisahan itu pasti

(^_^)




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Friday, 23 March 2012

Kelebihan Hari Jumaat

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan dan pada hari itu juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (HR Muslim).

Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya hari Juma‘at adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Subhanhu wa Ta ‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jum‘at itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam ‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jum‘at juga akan terjadinya hari Kiamat”. (HR Ibnu Majah)

Rasulullah SAW berkata: “Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya di antara dua Jumaat.” (Sahih, al-Hakim:3392, disahihkan oleh al-Albani)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali) ". (HR Al Baihaqi)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesungguhnya harimu yang paling utama adalah hari Jumaat. Maka perbanyakkanlah selawat kepadaku pada hari itu, kerana selawatmu ditunjukkan kepadaku. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimana selawat kami ditunjukkan kepadamu sedangkan tubuhmu telah hancur? Rasulullah s.a.w. menjawab: Sesungguhnya Allah mengharamkan tubuh para Nabi bagi bumi (tidak hancur)." (HR Abu Daud, Nasa'i dan Ibnu Majah).

Rasulullah bersabda maksudnya : “Sesiapa yang berwuduk dan kemudian dia pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya”. (HR Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Pada hari Jumaat terdapat satu waktu, tidaklah seorang hamba Muslim memohon sesuatu kepada Allah melainkan Allah akan mengabulkannya. Carilah ia di akhir waktu selepas asar.” (Sahih, Abu Daud: 1048, di sahihkan oleh al-Hakim, adz-Dzahabi, an-Nawawi dan al-Albani)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Tidaklah seseorang Muslim itu meninggal dunia pada hari jumaat atau pada malam Jumaat melainkan Allah menyelamatkannya dari fitnah kubur (soalan di dalam kubur). (HR At-Tirmizi. Al-Albani mengatakan hadis ini hasan dalam Ahkam Janaiz).



Sumber : di sini


Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Wednesday, 21 March 2012

Ketenangan


Satu orang yang pernah merasai kemanisan iman, apabila dia jauh dari Allah, dia akan gelisah dan hilang rasa ketenangan dalam dirinya...

satu orang yang x pernah merasai kemanisan iman, apabila dia jauh dari Allah, dia x rasa apa2 dan x rasa pun kehilangan sifat ketenangan dalam dirinya...

KERANA, dia x pernah merasai ketenangan sebenar-benar ketenangan....


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah...syukur sebab Allah masih lagi sayang kita semua...(^_^)

Hmm...sejak kebelakangan ni hati gelisah jer...kenapa yer...hmm..itulah, bila ketenangan tiada hidup x tentu hala...ape bnda pn x jadi...2 3 hari ni hidup rasa kosong jer padahal keje bertimbun yg perlu diselesaikan... mungkin sebab da xde suasana cm dulu kot...klu dulu malam2 jmpa kawan2..hepy..tp sekarang da x lagi...agak terasa la laen nyer bla tiba2 suasana bertukar...tp sebenarnya, sume nyer kita dah tahu tp buat2 x tahu...kan da tahu dunia ni sementara...xde apa yg kekal kat dunia ni...cari la, x jumpa...sbb dunia ni x kekal...ari ni kita suka, esk blm pasti...ari ni sedih, esk blm tntu....jadi tidak hairan lah jika dulu kita berseronok bersama tapi kini xde lagi...perlu terima...buat apa bersedih kerana bnda kita da tahu...cuma mungkin kita lupa...alpa dengan keindahan dunia....kelemahan aku...lemahnya Iman aku...Ya Allah...

Inilah dunia...dengan berbekalkan Iman yg lemah, alpa sikit jer, terus hanyut...baru sikit ni, da x bley jaga...Ya Allah...Alhamdulillah, Allah bagi aku kawan2 yg sentiasa mengingatkan aku kembali akan kelemahan diri...walaupun tidak secara direct, tp hakikatnya aku dapat fahami...syukur Ya Allah...

Benarlah, ketenangan yg sebenar hanya akan dirasai bila kita dengan dengan Allah...macam mana nk dekat dengan Allah kalau hari2 ingat, fikir, risau ke atas dunia....hari2 kejar dunia...hari2 cakap pasal dunia...hari2 agung2kan dunia...dapat lah dunia...tapi kita nak dapat redha Allah...kita nak ketenangan dalam hati...hati2 kita Allah yg pegang...mohonlah pada Allah....Ya Allah, berilah ketenangan pada hambaMu ini...mintak dengan Allah...doa nangis2 macam budak kecik depan Allah...jangan malu nak menangis kerana Allah...

Hah...tulisan ini sebagai peringatan untuk diri aku yg lemah ni...sering sangat lalai...dunia ni cantik di mata, hakikatnya xde nilai pn sebenarnya...moga2 kita x mudah terpedaya dengan dunia ni...sebagai nasihat utk diri sendiri, ambillah dunia sekadar utk keperluan...buru lah akhirat kerana ia bekalan kita di sana nanti... hiasi lah syurga mu ketika di dunia ini dengan menjunjung perintah2 Allah...


Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Friday, 16 March 2012

Fenomena PZ

Assalamualaikum w.b.t.

Tak tau macam mana nak mula menulis kali ni...OK..Alhamdulillah, hari ni, tanggal 15 Mac 2012, detik yg amat menggembirakan aku...Alhamdulillah detik yg Permata Za'ba nanti-nantikan selama ni akhirnya tiba jua...setelah sekian lama menelan keperitan berkali2 sebelum ni, akhirnya sinar kegembiraan terpancar di wajah2 mereka...aku sangat2 gembira sebab aku dah pernah melihat dan sama2 merasa detik2 keperitan sebelum ni...bagaimana perasaan mereka ketika tu...itulah rezeki...yg dapat haruslah bersyukur, yg x dpat haruslah redha dengan ketentuanNya...

Permata Za'ba...TAHNIAH!!

Tahun ni kita dapat tempat ketiga...Bersyukurlah...berkat usaha kita selama ni dan jangan lupa ini semua adalah dengan izin Allah...kita usaha, doa dan tawakkal..insyaAllah...betulkan niat kita, semata2 nak sampaikan mesej kat kawan2 kita kat bawah stage tu...kan? mudah-mudahan mesej yg kita sampaikan tadi diterima...

Akhirnya semuanya berakhir...pasni da payah nak jumpa rakan2 PZ sekalian...insyaAllah, semoga ukhuwah kita kekal sampai bila2...Amin...PZ dah berjaya membentuk satu lagi fenomena dalam kehidupan aku... walaupun aku bru first year, tapi PZ pndai pujuk aku untuk terus selesa sepanjang kami bersama...bukan senang aku nk selesa gn satu2 organisasi...tapi, PZ berjaya...hehe...

Famili PZ...(^_^)
PZ on stage...
Saat-saat kegembiraan PZ...

Permata Za'ba - Pulang

Detik2 perjuangan PZ
Tahniah sekali lagi...




Permata Za'ba
menyinar selamanya...


Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Sunday, 11 March 2012

TQ Permata Za'ba


Hepy sangat hari ni...(^_^)
riadah same2...macam2 ragam..
THANX PZ...Gud Luck for this 15 March

Usaha + Doa + Tawakkal
InsyaAllah,
Kejayaan milik kita....

InsyaAllah



Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Saturday, 3 March 2012

Talkin Bacaan Terjemahan

Maksud (dalam RUMI) talkin yang selalu dibaca utk orang yg meninggal dunia.
Masa baca tu, sebutlah nama sendiri ya…., kalau tak terasa meremang, sama samaah kita lebihkan amal ibadat. Bukanlah perkara yang mudah setelah mambaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik yg kita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi penyelamat, InsyaAllah
WALLAHU A’LAAMM.

Bismillah hir rah man nir rahim.
Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa’ dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa. Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.
Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa,melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.
Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA,wahai SAYA Bin IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini.
Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat.
Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.
Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.
Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala.
Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu. Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?
Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku,
malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,
bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: “La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah”.
Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal didalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semua untuk berkumpul di Padang Mahsyar.
Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada syurga dan neraka adalah benar.
Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.
Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala.
Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini.Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.
Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.
Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham dulillahi rabbil alamin.
Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati – “Kullu nafsin za iqatul maut”
Firman Allah swt, “Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran.” Surah Al-A’sr ..
Dari Abdullah bin ‘Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda: “Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat…”
Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur “masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN” dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.
Bertanya orang kepada Rasulullah saw : “Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?” Maka jawabnya Rasulullah saw “Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU’.”
Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu “itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN” mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian” Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya:
TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8 . Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.
Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:
Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:”Wahai Ridhwan , sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( ahli puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.
“Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.
Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaiman yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud “Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.”
* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. ” Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.” Surah Al-Baqarah : 237
“LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN”





Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my

Friday, 2 March 2012

Kematian & Dorongan Untuk Selalu Mengingatinya


Ketahuilah, sesungguhnya org yg tenggelam dalam urusan duniawi yg pnuh dengan tipu daya, dan cinta akan kesenangan-kesenangannya, pasti hatinya akan lalai dari mengingati kematian. Akibatnya, jika diingatkan tentang kematian, ia justeru tidak suka dan membencinya. Mereka itulah org2 yg ditegur dalam firman Allah Ta'ala yg bermaksud :

Katakanlah: "Sesungguhnya maut yang kamu lari darinya itu pasti akan mendapati kamu, lalu kamu semua akan dikembalikan kepada Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata. Kemudian Dia akan memberitahukan kepada kamu apa-apa yang telah kamu lakukan."
(Surah al-Jumu'ah : 8)

Aisyah r.a bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah ada orang yg
akan dikumpulkan bersama para syuhada?"

Beliau bersabda, "Ya, ada. Iaitu org yang ingat mati
sebanyak dua puluh kali sehari semalam."

Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Kematian adalah hadiah yang sangat berharga bagi orang yang beriman."
                                        (Hadis riwayat Ibnu Abu Bun-ya dan ath-Thabrani)

Ini kerana, dunia sememangnya merupakan penjara bagi orang yang beriman. Di dunia, ia selalu berada dalam kesulitan kerana ia harus mengalami kerasnya seksaan batin, melatih diri untuk manaklukkan keinginan2 nafsunya, dan melawab syaitan. Kematian akan membebaskannya dari seksaan tersebut. Jadi, baginya itu jelas merupakan hadiah yang sangat berharga.



AGAR HATI SELALU INGAT KEMATIAN :

Ketahuilah, sesungguhnya kematian itu sangat dasyat, menakutkan dan ancaman yg amat besar. Manusia lalai dari mengingati kematian kerana mereka jarang memikirkan dan mengingatinya. Bahkan org yg mengingati mati tapi dengan hati yang kosong atau tetap sibuk dengan kesenangan dunia pun, belum boleh disebut mengingatnya.

~ Kosongkan hati sehingga yg ingat hanyalah kematian yang berada di depan mata.

~ Mengingat teman2 yg telah meninggal dunia lebih dahulu. Ia ingat akan kematian mereka dan jasad mereka yg membusuk di dalam tanah. Ia ingat kembali bagaimana penampilan dan keadaan mereka ketika masih hidup. Ia merenung bagaimana sekarang tanah telah melenyapkan kecantikan mahupun ketampanan mereka.

~ Selalu menziarahi kubur dan menjenguk orang sakit.


Sumber : Buku Di Balik Tabir Kematian



SOALAN YANG PASTI :

Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Thursday, 16 February 2012

"Teruskan Perjuangan..."

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah...segala penat lelah sepanjang semester pertama da berakhir...keputusan pun da dapat...Alhamdulillah, walaupun x berapa nak cemerlang tp syukur la dengan ape yang dapat...semuanya da ditentukan...semua rezeki kita kat dunia ni dah ditetapkan sebelum kita dihantar ke dunia lg...xperlu risau dengan dunia...yg perlu risau adalah perkara yg blm tentu lg bg diri kita yakni keadaan kita di akhirat yg kekal abadi....betul x?

Kepada sahabat2 yg sebaya, seangkatan, seperjuangan dan semua la baik yang masih belajar mahupun yg dah bekerja, teruskan perjuangan anda semua kerana pasti setiap di antara kita melalui jalan yang sukar sepanjang mengharungi cabaran dalam bidang masing2 kn...

Sekarang da mula semester baru...azam pn baru...insyaAllah cuba menempatkan diri dalam senarai dekan selepas ni...x mustahil jika kena caranya...yg penting, semuanya dari siapa? yer betul...semuanya dari Allah...jd jangan sesekali lupa kepada-Nya...kepada kawan2 yg pointer kurang menyerlah, jangan sedih...yakin lah bahawa Allah itu Maha Mengetahui...Dia tahu apa yg terbaik utk setiap hambaNya dan pasti dan pasti ada hikmah disebalik setiap apa yang berlaku...

Dunia ini hanya sementara...semua kat dunia ni sementara...apa yg kekal? Hari ni kita gembira, lmbat laun kegembiraan itu akan hilang....Hari ni kita sedih, lambat laun kesedihan itu pn akan hilang...kita kenyang, lma2 lapar balik...kita muda, lama2 akn tua...tiada apa yg kekal kat dunia ni...jd jangan mudah terpedaya dengan helah dunia...Dunia langsung xde nilai disisi Allah...yg bernilai ape? Iman dan Amal kita...TAPI, jangan plak salah faham...bukan bermaksud dunia ni x penting...Dunia ni penting sebagai persiapan utk kampung kita di akhirat kelak insyaAllah....

Dunia ibarat air laut dan kehidupan akhirat kita ibarat sebuah pulau...kita berada di atas perahu yg sedang menuju ke pulau...utk sesebuah perahu sampai ke pulau, perlulah melalui air laut (xde rasa nyer perahu jalan atas darat...hehe)...Tapi, jangan sampai perahu itu bocor dan karam sebelum tiba di pulau...maknanya kita perlukan mengharungi kehidupan di dunia ini tapi jangan sampai kita hanyut dengan dunia sebelum kita tiba di kampung asal kita yakni Jannah...Amin ya Allah...

Ok la...semoga dengan tulisan yg pendek ini kita dapat sama2 muhasabah diri kita...pape pun, SELAMAT BERJUANG kepada sume...jom layan lagu ni, BEZZ!! 




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Sunday, 29 January 2012

Baiknya Tuhan Kita


Allah SWT tidak pernah melupakan hambaNya...
Hanya hambaNya saja yang sering lupa akan Tuhannya...
Dunia dijadikan Tuhan...
Tatkala Tuhan menyeru hambaNya, hambaNya masih sibuk dengan dunia...
Namun, apabila hambaNya mengangkat tangan meminta bantuan,
tidak pernah sama sekali dipersia-siakan...
Baiknya Tuhan Kita...
Tapi hambaNya masih lupa...
Bila mana apa yang diminta tak kunjung tiba ,
Tuhan dipersalahkan...
ingatlah...
Jangan sesekali bersangka buruk terhadap Allah...
pasti ada yang lebih baik...

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir. Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka mendapat petunjuk (Surah al-Baqarah, 186)

Allah itu Maha Mengetahui...
Walaupun tidak dimaklumkan, Dia tahu segalanya isi hati hambaNya...
Allah itu Maha Pemurah...
Walaupun tidak diminta, Dia tetap memberi kepada hambaNya...


"Kalau kamu meminta kpd seseorang dgn mengetuk pintu rumahnya
berulang-ulang, maka dia akan marah kpdmu. Sedangkan Allah,
tiap kali kamu meminta kepadaNya maka tiap kali itu pula Allah
mencintaimu, kerana kamu bersandar kepadaNya"

- Dr. 'Aidh Abdullah al-Qarni


Baiknya Tuhan Kita...
Teruskanlah berdoa dengan penuh rendah diri dan khusyuk...
janganlah diungkapkan doa dengan jiwa yang hambar...

“Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) yang perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf, 55)




Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my
ASSALAMUALAIKUM SEMUA..........SELAMAT DATANG...............Jangan lupa jadi sahabat MHZ