Friday 2 March 2012

Kematian & Dorongan Untuk Selalu Mengingatinya


Ketahuilah, sesungguhnya org yg tenggelam dalam urusan duniawi yg pnuh dengan tipu daya, dan cinta akan kesenangan-kesenangannya, pasti hatinya akan lalai dari mengingati kematian. Akibatnya, jika diingatkan tentang kematian, ia justeru tidak suka dan membencinya. Mereka itulah org2 yg ditegur dalam firman Allah Ta'ala yg bermaksud :

Katakanlah: "Sesungguhnya maut yang kamu lari darinya itu pasti akan mendapati kamu, lalu kamu semua akan dikembalikan kepada Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata. Kemudian Dia akan memberitahukan kepada kamu apa-apa yang telah kamu lakukan."
(Surah al-Jumu'ah : 8)

Aisyah r.a bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah ada orang yg
akan dikumpulkan bersama para syuhada?"

Beliau bersabda, "Ya, ada. Iaitu org yang ingat mati
sebanyak dua puluh kali sehari semalam."

Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Kematian adalah hadiah yang sangat berharga bagi orang yang beriman."
                                        (Hadis riwayat Ibnu Abu Bun-ya dan ath-Thabrani)

Ini kerana, dunia sememangnya merupakan penjara bagi orang yang beriman. Di dunia, ia selalu berada dalam kesulitan kerana ia harus mengalami kerasnya seksaan batin, melatih diri untuk manaklukkan keinginan2 nafsunya, dan melawab syaitan. Kematian akan membebaskannya dari seksaan tersebut. Jadi, baginya itu jelas merupakan hadiah yang sangat berharga.



AGAR HATI SELALU INGAT KEMATIAN :

Ketahuilah, sesungguhnya kematian itu sangat dasyat, menakutkan dan ancaman yg amat besar. Manusia lalai dari mengingati kematian kerana mereka jarang memikirkan dan mengingatinya. Bahkan org yg mengingati mati tapi dengan hati yang kosong atau tetap sibuk dengan kesenangan dunia pun, belum boleh disebut mengingatnya.

~ Kosongkan hati sehingga yg ingat hanyalah kematian yang berada di depan mata.

~ Mengingat teman2 yg telah meninggal dunia lebih dahulu. Ia ingat akan kematian mereka dan jasad mereka yg membusuk di dalam tanah. Ia ingat kembali bagaimana penampilan dan keadaan mereka ketika masih hidup. Ia merenung bagaimana sekarang tanah telah melenyapkan kecantikan mahupun ketampanan mereka.

~ Selalu menziarahi kubur dan menjenguk orang sakit.


Sumber : Buku Di Balik Tabir Kematian



SOALAN YANG PASTI :

Nukilan,
Hafizuddin Zulkifeli
mhz_92@yahoo.com.my


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

No comments:

Post a Comment

ASSALAMUALAIKUM SEMUA..........SELAMAT DATANG...............Jangan lupa jadi sahabat MHZ